Näyttääkö yrityksesi markkinointi sosiaalisessa mediassa enemmän haahuilulta kuin tulokselliselta markkinoinnilta? Useimmiten ongelmana on suunnittelemattomuus ja olematon seuranta.
Muita kompastuskiviä ovat yritysjohdon olematon tahtotila some-markkinointiin sekä huonot resurssit. Markkinointi sosiaalisessa mediassa vaatii aina hyvää graafista osaamista ja tietoa käytettävästä kanavasta.
Näillä vinkeillä saat some-markkinointiin tolkkua:
1. PALAA YRITYKSEN STRATEGIAAN
Some-läsnäolon tavoitteet on johdettava yrityksen strategiasta – ihan niin kuin kaikki muutkin viestinnän tavoitteet.
2. TEE MARKKINOINTISUUNNITELMA
Määrittele markkinointisuunnitelmassa kenelle markkinoidaan, miten ja millä välineillä.
3. HUOLEHDI RESURSSEISTA
Sosiaalinen media ei suinkaan ole ilmainen media, vaikka niin joskus erheellisesti ajatellaan. Huolehdi, että markkinointiin on varattu riittävästi resursseja: aikaa, rahaa ja oikeanlaista osaamista.
4. TEE OPERATIIVINEN SUUNNITELMA SOSIAALISEEN MEDIAAN
Määrittele, mitä tehdään, kenelle, missä, milloin ja kuka työn tekee. Hyvä suunnitelma toimii myös kätevästi seurannan työkaluna. Ja kyllä vain, excel toimii tässä oikein mainiosti!
5. ÄLÄ UNOHDA SEURANTAA
Voit kehittää toimintasi vain, jos seuraat sitä. Valitse mitattavat asiat tavoitteiden mukaan. Esimerkiksi jos tavoittelet liikennettä omille kotisivuille, seuraa sitä. Älä tuijota vain tykkäyksien määrää. Ne eivät saa tai voi olla ainut mittari sosiaalisessa mediassa.
Some-markkinoinnin tehokkuuden voi osoittaa vain seuraamalla ja analysoimalla tuloksia. Yritysjohdon tahtotila kääntyy taatusti, kun me markkinoijat perustelemme asiat lukuina epämääräisen ”haahuilun” sijaan.