15.11.2023

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille.

Tekoäly mahdollistamien uusien työkalujen myötä työtä voidaan tehdä tehokkaammin ja laadukkaammin. Tämä on huomattu myös Faromediassa. 

– Esimerkiksi ChatGPT-4 ja sen seuraavat versiot ovat varmasti olennainen osa majakanvartijoiden työkalupakkia myös tulevaisuudessa, sanoo Faromedian toimitusjohtaja Sanna Tapola.

ChatGPT on hyvä markkinointi­assistentti

Tapolan mukaan Faromediassa hyödynnetään tekoälyä päivittäisessä työarjessa monella tavalla. 

– ChatGPT:stä on tullut nopeasti meille yksi työkaveri, se on ikään kuin markkinointiassistentti.

Sanna Tapola, Faromedia

– Tekoäly auttaa meitä etsimään ja luokittelemaan tietoa ja se toimii hyvin sparraustyökaluna erilaisissa sisällöissä. Hyödynnämme tekoälyä myös kuvituksissa. Erityisen kiva kaveri se on silloin, kun tekstintuottajalle tulee tyhjän paperin syndrooma. Se voi auttaa alkuun kirjoitustyössä, Tapola kertoo. 

Tekoäly tarvitsee ihmisen näkemystä ja ohjausta 

Tekoälyyn ja sen hyödyntämiseen liittyy myös paljon eettisiä kysymyksiä ja haasteita. 

– Tekoäly on tullut kaikkien käyttöön valtavan nopeasti, ja esimerkiksi lainsäädäntö laahaa monilta osin vielä perässä. Vaikka ammattilaiset varmasti tietävät perusasiat esimerkiksi tekijänoikeuksista, voi tekoäly saattaa meidät tilanteeseen, joka ei olekaan yksiselitteinen. Silloin pitäisi tietää, mitä ei tiedä. 

Samaan aikaan moni odottaa tekoälystä automaattista sisältögeneraattoria, jolla tuottavuus räjäytetään kattoon. Tapola kertoo, että Faromediassa tiedostetaan hyvin tekoälyn käyttöön liittyvä haasteet, eikä yrityksessä ole aikomusta luopua kuskin paikasta. 

– Tekoäly auttaa meitä monissa tehtävissä, mutta ihmisen rooli – erityisesti luovilla aloilla – on jatkossakin näkemystä antava ja ohjaava. Tekoäly on nimenomaan työväline. Se tarvitsee aina ohjaajan, joka osaa tehdä valintoja ja ohjata prosessia oikeaan suuntaan. Uskon, että laatu on valttikortti myös tulevaisuudessa.  

Lisää rohkeutta uuden oppimiseen ja kokeiluun

Tekoäly on joka tapauksessa tulossa väistämättä osaksi tietotyöläisten työarkea – halusimmepa tai emme. Monissa foorumeissa kannustetaan nyt kokeilemaan tai voi tippua tietotyöläisenä kelkasta. Tapola on samaa mieltä. 

– Tekoälystä voidaan hyötyä vain, jos ihmiset ottavat rohkeasti uusia välineitä käyttöön. Uudet asiat eivät synny itsekseen, kehitys vaatii meiltä kaikilta aktiivisuutta ja rohkeutta mennä ulos omalta mukavuusalueeltamme. 

Sanna Tapola, Faromedia

Faromediassa pyritään ruokkimaan lapsenomaista intoa ja kannustetaan kokeilemaan, miten esimerkiksi ChatGPT tai Midjourney toimivat. 

– Välillä vaan naurattaa, kun omat promptit ovat toisinaan sysihuonoja. Tekoäly on onneksi aika armollinen työkaveri. Se ei sano, että oletpa huono, mutta toisaalta se vastaa juuri niin hyvin kuin sille promptaa, Tapola toteaa. 

SUMUTORVI

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

Markkinointi on helppoa, kun yhteistyö ja kommunikointi toimivat.  Tunturi Oy Ltd kuuluu hollantilaiseen pyöräilyn jättiyhtiö Accell Groupiin. Accell Group valmistaa polkupyöriä useilla eri tuotemerkeillä ja tarjoaa upeita pyöräilykokemuksia polkupyöräilijöille....

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

Yksikin parantunut syöpä on merkittävä voitto, ja siksi me haluamme olla FC Hongan naisten kanssa mukana taistelussa syöpää vastaan. Tähän matsiin tarvitsemme kentälle lisää pelaajia. Haastamme myös sinut yhteiseen rintamaamme, mukaan Roosa nauha -keräykseen. Pienikin...

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

Puhtausala-lehden uudistus toteutettiin kuten puhtausalalla toimitaan – kustannustehokkaasti, ammattitaidolla ja suurella sydämellä.  Puhtausala-lehti on Puhtausala ry:n kustantama alan johtava ammattilehti Suomessa. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se...

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

Plaza Business Parkin ja Faromedian yhteistyö alkoi vuonna 2019 visuaalisen ilmeen ja Google-markkinoinnin uudistuksilla.  Business Park Manager Mari Lempiäinen Retta Managementista kertoo, että hän tarvitsee luotettavia asiantuntijoita oman työnsä tueksi. – Business...

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

Google korvaa Universal Analytics -version uudella Google Analytics 4 (GA4) -versiolla. Google ilmoitti maaliskuussa 2022, että Google Analyticsin Universal Analytics -versio (UA) lopettaa datan keräämisen verkkosivuilta 1.7.2023. Tämä tarkoittaa, että UA ei...

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

Fit Kokkola ja Fit Kalajoki ovat kuntokeskuksia länsirannikolla, ja niitä pyöritetään suurella sydämellä. Faromedia on ollut Christel Viitasen apuna markkinoinnin alkumetreistä alkaen. Christel Viitanen perusti Fit Kokkolan vuonna 2020. Ennen avajaisia sali kävi läpi...