15.11.2023

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille.

Tekoäly mahdollistamien uusien työkalujen myötä työtä voidaan tehdä tehokkaammin ja laadukkaammin. Tämä on huomattu myös Faromediassa. 

– Esimerkiksi ChatGPT-4 ja sen seuraavat versiot ovat varmasti olennainen osa majakanvartijoiden työkalupakkia myös tulevaisuudessa, sanoo Faromedian toimitusjohtaja Sanna Tapola.

ChatGPT on hyvä markkinointi­assistentti

Tapolan mukaan Faromediassa hyödynnetään tekoälyä päivittäisessä työarjessa monella tavalla. 

– ChatGPT:stä on tullut nopeasti meille yksi työkaveri, se on ikään kuin markkinointiassistentti.

Sanna Tapola, Faromedia

– Tekoäly auttaa meitä etsimään ja luokittelemaan tietoa ja se toimii hyvin sparraustyökaluna erilaisissa sisällöissä. Hyödynnämme tekoälyä myös kuvituksissa. Erityisen kiva kaveri se on silloin, kun tekstintuottajalle tulee tyhjän paperin syndrooma. Se voi auttaa alkuun kirjoitustyössä, Tapola kertoo. 

Tekoäly tarvitsee ihmisen näkemystä ja ohjausta 

Tekoälyyn ja sen hyödyntämiseen liittyy myös paljon eettisiä kysymyksiä ja haasteita. 

– Tekoäly on tullut kaikkien käyttöön valtavan nopeasti, ja esimerkiksi lainsäädäntö laahaa monilta osin vielä perässä. Vaikka ammattilaiset varmasti tietävät perusasiat esimerkiksi tekijänoikeuksista, voi tekoäly saattaa meidät tilanteeseen, joka ei olekaan yksiselitteinen. Silloin pitäisi tietää, mitä ei tiedä. 

Samaan aikaan moni odottaa tekoälystä automaattista sisältögeneraattoria, jolla tuottavuus räjäytetään kattoon. Tapola kertoo, että Faromediassa tiedostetaan hyvin tekoälyn käyttöön liittyvä haasteet, eikä yrityksessä ole aikomusta luopua kuskin paikasta. 

– Tekoäly auttaa meitä monissa tehtävissä, mutta ihmisen rooli – erityisesti luovilla aloilla – on jatkossakin näkemystä antava ja ohjaava. Tekoäly on nimenomaan työväline. Se tarvitsee aina ohjaajan, joka osaa tehdä valintoja ja ohjata prosessia oikeaan suuntaan. Uskon, että laatu on valttikortti myös tulevaisuudessa.  

Lisää rohkeutta uuden oppimiseen ja kokeiluun

Tekoäly on joka tapauksessa tulossa väistämättä osaksi tietotyöläisten työarkea – halusimmepa tai emme. Monissa foorumeissa kannustetaan nyt kokeilemaan tai voi tippua tietotyöläisenä kelkasta. Tapola on samaa mieltä. 

– Tekoälystä voidaan hyötyä vain, jos ihmiset ottavat rohkeasti uusia välineitä käyttöön. Uudet asiat eivät synny itsekseen, kehitys vaatii meiltä kaikilta aktiivisuutta ja rohkeutta mennä ulos omalta mukavuusalueeltamme. 

Sanna Tapola, Faromedia

Faromediassa pyritään ruokkimaan lapsenomaista intoa ja kannustetaan kokeilemaan, miten esimerkiksi ChatGPT tai Midjourney toimivat. 

– Välillä vaan naurattaa, kun omat promptit ovat toisinaan sysihuonoja. Tekoäly on onneksi aika armollinen työkaveri. Se ei sano, että oletpa huono, mutta toisaalta se vastaa juuri niin hyvin kuin sille promptaa, Tapola toteaa. 

SUMUTORVI

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

Fit Kokkola ja Fit Kalajoki ovat kuntokeskuksia länsirannikolla, ja niitä pyöritetään suurella sydämellä. Faromedia on ollut Christel Viitasen apuna markkinoinnin alkumetreistä alkaen. Christel Viitanen perusti Fit Kokkolan vuonna 2020. Ennen avajaisia sali kävi läpi...

PUHTAUSALA X FAROMEDIA: MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ VERKOSTONA

PUHTAUSALA X FAROMEDIA: MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ VERKOSTONA

Markkinointiviestintää voi toteuttaa ketterästi ja tehokkaasti verkostomaisella toimintamallilla, jossa viestinnän toiminnot ostetaan palveluna. Puhtausala ry. ja Faromedia käynnistivät yhteistyönsä loppuvuodesta 2021, ja ovat tämän jälkeen hioneet yhteisen...

MIKSI GOOGLE MY BUSINESS -SIVU ON YRITYKSELLESI TÄRKEÄ?

MIKSI GOOGLE MY BUSINESS -SIVU ON YRITYKSELLESI TÄRKEÄ?

Olethan jo ottanut Google My Business -sivuston tarjoamat ilmaiset keinot käyttöön? Google My Business -palvelun avulla parannat yrityksesi asiakaskokemustasi verkossa. Google on maailman käytetyin hakukone ja hallitsee noin 90 % koko maailman...

TYYTYVÄISTEN ASIAKKAIDEN MARKKINOINTI­TOIMISTO

TYYTYVÄISTEN ASIAKKAIDEN MARKKINOINTI­TOIMISTO

Faromedia on ammattitaitoinen, ystävällinen ja luotettava markkinointitoimisto, jolla on tyytyväiset asiakkaat ja laadukas palvelu. Kysyimme asiakkailtamme, miten olemme onnistuneet. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksien mukaan Faromedia palvelee asiakkaitaan...

AALTO ACCOUNTING SAI UUDEN GRAAFISEN ILMEEN JA VERKKO­SIVUT

AALTO ACCOUNTING SAI UUDEN GRAAFISEN ILMEEN JA VERKKO­SIVUT

Aalto Accounting sai uuden logon, ilmeen ja verkkosivujen lisäksi aimo annoksen uutta oppia projektin aikana. Kun opiskelijajärjestö KY Accounting vaihtoi keväällä nimensä Aalto Accountingiksi, oli logon, ilmeen ja verkkosivujen uudistaminen sille luontainen...

UUDISTA VERKKOSIVUT HELPOSTI, CASE EUROLAITE

UUDISTA VERKKOSIVUT HELPOSTI, CASE EUROLAITE

Sähkötekniikka-alalla toimiva Eurolaite sai helposti päivitettävät ja selkeät verkkosivut, joiden sisältö rakennettiin kattavan tuoteluettelon varaan. Eurolaitteessa oli tovi mietitty verkkosivujen perusteellista remonttia, sillä vanhat sivut olivat yksinkertaisesti...