20.05.2018

PARI POINTTIA POWERPOINTISTA

Tiesitkö, että maailmassa on arviolta 300 miljoonaa powerpointin käyttäjää, jotka tekevät päivittäin yhteensä noin 30 miljoonaa esitystä? Valitettavasti esityksistä suurin osa saa kuuntelijan vain odottamaan kuumeisesti esityksen päättymistä.

Powerpoint on suunniteltu suullista esitystä tukevaksi työkaluksi ja on siinä tarkoituksessa oikein oivallinen väline. Hyvin käytettynä. Ei siis ”prompterina”, josta täyteen ahdettu, kirjavin fontein ja clip-art-kuvin höystetty esitys toistetaan yleisölle.

Hyvä esitys saa vastaanottajan ymmärtämään ja muistamaan kertomasi asian, mikä mahdollistaa sen, että asiakas saattaa jopa ostaa myymäsi ajatuksen tai tuotteen. Huono esitys sen sijaan saa aikaan vastareaktion – ei myyntiä ja kaupanpäälle sekava mielikuva esittäjästä ja asiasta.

Mikäli käytät powerpointtia esityksesi tukena, voit parantaa esitystäsi muistamalla muutaman perusasian. Älä siis kopioi seuraavalla kerralla vanhaa esitysmateriaaliasi, vaan aloita alusta ja tee kokonaan uusi esitys.

MIKÄ ON YDINVIESTISI JA MIKSI SE ON MERKITTÄVÄ?

Mikä on se asia, jonka haluat vastaanottajan ymmärtävän? Miksi se on kuulijan kannalta merkityksellinen? Kun saat luotua sekä asiakkaan että itsesi kannalta kiinnostavan sisällön, esitys alkaa toimia kuin itsestään. Merkityksellinen sisältö nimittäin luo sinulle itsellesi intohimon asiaan, mikä taas herättää vastaanottajan huomion ja saa hänet toimimaan. Toisin päin käännettynä: on vaikea olla vakuuttava, jos et itsekään ole innostunut asiasta.

SUUNNITTELE ESITYKSEN RAKENNE

Mieti, missä järjestyksessä asiat kannattaa esittää ja suunnittele rakenne. Järkevällä rakenteella esityksesi skaalautuu ja voit pitää samalla materiaalilla joko 15 tai 45 minuutin esityksen. Kätevää.

Muista sisältöä tehdessäsi, että vastaanottajan muisti ja vastaanottokyky on rajallinen. Anna siis vain 3-4 yksittäistä viestiä tukevaa lisätietoa.

KEEP IT SIMPLE!

Ihmiset lukevat nopeampaan kuin sinä puhut. Jos täytät kaikki diat tekstillä laidasta laitaan, olet esiintyjänä käytännössä hyödytön. Se, että pääset itse kertomaan asiasi kuulijoille, on viestintäkeinoista rikkain ja kallein. Älä pilaa investointiasi luetuttamalla tekstiä kuuntelijoilla – sen voit tehdä myös sähköpostilla.

Sisällön määrälle ja asetteluille on simppelit säännöt: laita yksi asia yhdelle slidelle, käytä vain muutamaa väriä ja fonttikokoa sekä oikeita kuvia.

Jos haluat käyttää esitystäsi esitteenä, tee se jollain muulla välineellä.

HARJOITTELE ETUKÄTEEN

Omaa esiintymistä voi kehittää ja harjoitella esiintymällä ääneen olemattomalle yleisölle tai peilin edessä itselleen. Pyydä myös esityksestäsi palautetta – mikä meni hyvin, missä olisi kehitettävää, mitä kuulija muistaa esityksestä?

Viimeisenä vinkkinä: tarkista aina esitystila ja laitteet etukäteen.

SUMUTORVI

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille. Tekoäly...

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

Markkinointi on helppoa, kun yhteistyö ja kommunikointi toimivat.  Tunturi Oy Ltd kuuluu hollantilaiseen pyöräilyn jättiyhtiö Accell Groupiin. Accell Group valmistaa polkupyöriä useilla eri tuotemerkeillä ja tarjoaa upeita pyöräilykokemuksia polkupyöräilijöille....

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

Yksikin parantunut syöpä on merkittävä voitto, ja siksi me haluamme olla FC Hongan naisten kanssa mukana taistelussa syöpää vastaan. Tähän matsiin tarvitsemme kentälle lisää pelaajia. Haastamme myös sinut yhteiseen rintamaamme, mukaan Roosa nauha -keräykseen. Pienikin...

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

Puhtausala-lehden uudistus toteutettiin kuten puhtausalalla toimitaan – kustannustehokkaasti, ammattitaidolla ja suurella sydämellä.  Puhtausala-lehti on Puhtausala ry:n kustantama alan johtava ammattilehti Suomessa. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se...

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

Plaza Business Parkin ja Faromedian yhteistyö alkoi vuonna 2019 visuaalisen ilmeen ja Google-markkinoinnin uudistuksilla.  Business Park Manager Mari Lempiäinen Retta Managementista kertoo, että hän tarvitsee luotettavia asiantuntijoita oman työnsä tueksi. – Business...

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

Google korvaa Universal Analytics -version uudella Google Analytics 4 (GA4) -versiolla. Google ilmoitti maaliskuussa 2022, että Google Analyticsin Universal Analytics -versio (UA) lopettaa datan keräämisen verkkosivuilta 1.7.2023. Tämä tarkoittaa, että UA ei...