20.05.2018

PARI POINTTIA POWERPOINTISTA

Tiesitkö, että maailmassa on arviolta 300 miljoonaa powerpointin käyttäjää, jotka tekevät päivittäin yhteensä noin 30 miljoonaa esitystä? Valitettavasti esityksistä suurin osa saa kuuntelijan vain odottamaan kuumeisesti esityksen päättymistä.

Powerpoint on suunniteltu suullista esitystä tukevaksi työkaluksi ja on siinä tarkoituksessa oikein oivallinen väline. Hyvin käytettynä. Ei siis ”prompterina”, josta täyteen ahdettu, kirjavin fontein ja clip-art-kuvin höystetty esitys toistetaan yleisölle.

Hyvä esitys saa vastaanottajan ymmärtämään ja muistamaan kertomasi asian, mikä mahdollistaa sen, että asiakas saattaa jopa ostaa myymäsi ajatuksen tai tuotteen. Huono esitys sen sijaan saa aikaan vastareaktion – ei myyntiä ja kaupanpäälle sekava mielikuva esittäjästä ja asiasta.

Mikäli käytät powerpointtia esityksesi tukena, voit parantaa esitystäsi muistamalla muutaman perusasian. Älä siis kopioi seuraavalla kerralla vanhaa esitysmateriaaliasi, vaan aloita alusta ja tee kokonaan uusi esitys.

MIKÄ ON YDINVIESTISI JA MIKSI SE ON MERKITTÄVÄ?

Mikä on se asia, jonka haluat vastaanottajan ymmärtävän? Miksi se on kuulijan kannalta merkityksellinen? Kun saat luotua sekä asiakkaan että itsesi kannalta kiinnostavan sisällön, esitys alkaa toimia kuin itsestään. Merkityksellinen sisältö nimittäin luo sinulle itsellesi intohimon asiaan, mikä taas herättää vastaanottajan huomion ja saa hänet toimimaan. Toisin päin käännettynä: on vaikea olla vakuuttava, jos et itsekään ole innostunut asiasta.

SUUNNITTELE ESITYKSEN RAKENNE

Mieti, missä järjestyksessä asiat kannattaa esittää ja suunnittele rakenne. Järkevällä rakenteella esityksesi skaalautuu ja voit pitää samalla materiaalilla joko 15 tai 45 minuutin esityksen. Kätevää.

Muista sisältöä tehdessäsi, että vastaanottajan muisti ja vastaanottokyky on rajallinen. Anna siis vain 3-4 yksittäistä viestiä tukevaa lisätietoa.

KEEP IT SIMPLE!

Ihmiset lukevat nopeampaan kuin sinä puhut. Jos täytät kaikki diat tekstillä laidasta laitaan, olet esiintyjänä käytännössä hyödytön. Se, että pääset itse kertomaan asiasi kuulijoille, on viestintäkeinoista rikkain ja kallein. Älä pilaa investointiasi luetuttamalla tekstiä kuuntelijoilla – sen voit tehdä myös sähköpostilla.

Sisällön määrälle ja asetteluille on simppelit säännöt: laita yksi asia yhdelle slidelle, käytä vain muutamaa väriä ja fonttikokoa sekä oikeita kuvia.

Jos haluat käyttää esitystäsi esitteenä, tee se jollain muulla välineellä.

HARJOITTELE ETUKÄTEEN

Omaa esiintymistä voi kehittää ja harjoitella esiintymällä ääneen olemattomalle yleisölle tai peilin edessä itselleen. Pyydä myös esityksestäsi palautetta – mikä meni hyvin, missä olisi kehitettävää, mitä kuulija muistaa esityksestä?

Viimeisenä vinkkinä: tarkista aina esitystila ja laitteet etukäteen.

SUMUTORVI

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

Google korvaa Universal Analytics -version uudella Google Analytics 4 (GA4) -versiolla. Google ilmoitti maaliskuussa 2022, että Google Analyticsin Universal Analytics -versio (UA) lopettaa datan keräämisen verkkosivuilta 1.7.2023. Tämä tarkoittaa, että UA ei...

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

Fit Kokkola ja Fit Kalajoki ovat kuntokeskuksia länsirannikolla, ja niitä pyöritetään suurella sydämellä. Faromedia on ollut Christel Viitasen apuna markkinoinnin alkumetreistä alkaen. Christel Viitanen perusti Fit Kokkolan vuonna 2020. Ennen avajaisia sali kävi läpi...

PUHTAUSALA X FAROMEDIA: MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ VERKOSTONA

PUHTAUSALA X FAROMEDIA: MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ VERKOSTONA

Markkinointiviestintää voi toteuttaa ketterästi ja tehokkaasti verkostomaisella toimintamallilla, jossa viestinnän toiminnot ostetaan palveluna. Puhtausala ry. ja Faromedia käynnistivät yhteistyönsä loppuvuodesta 2021, ja ovat tämän jälkeen hioneet yhteisen...

MIKSI GOOGLE MY BUSINESS -SIVU ON YRITYKSELLESI TÄRKEÄ?

MIKSI GOOGLE MY BUSINESS -SIVU ON YRITYKSELLESI TÄRKEÄ?

Olethan jo ottanut Google My Business -sivuston tarjoamat ilmaiset keinot käyttöön? Google My Business -palvelun avulla parannat yrityksesi asiakaskokemustasi verkossa. Google on maailman käytetyin hakukone ja hallitsee noin 90 % koko maailman...

TYYTYVÄISTEN ASIAKKAIDEN MARKKINOINTI­TOIMISTO

TYYTYVÄISTEN ASIAKKAIDEN MARKKINOINTI­TOIMISTO

Faromedia on ammattitaitoinen, ystävällinen ja luotettava markkinointitoimisto, jolla on tyytyväiset asiakkaat ja laadukas palvelu. Kysyimme asiakkailtamme, miten olemme onnistuneet. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksien mukaan Faromedia palvelee asiakkaitaan...

AALTO ACCOUNTING SAI UUDEN GRAAFISEN ILMEEN JA VERKKO­SIVUT

AALTO ACCOUNTING SAI UUDEN GRAAFISEN ILMEEN JA VERKKO­SIVUT

Aalto Accounting sai uuden logon, ilmeen ja verkkosivujen lisäksi aimo annoksen uutta oppia projektin aikana. Kun opiskelijajärjestö KY Accounting vaihtoi keväällä nimensä Aalto Accountingiksi, oli logon, ilmeen ja verkkosivujen uudistaminen sille luontainen...