28.12.2018

NÄIN KIRJOITAT HYVÄN BLOGIN

Hyvä sisältö houkuttelee lukemaan ja toimii verkossa magneetin lailla. Nappaa käyttöösi vinkit parempiin blogi- ja muihin tekstisisältöihin.

1. PIDÄ KIINNI PUNAISESTA LANGASTA

  • Kirjoita vain yhdestä aiheesta kerrallaan. Jos kirjoitus alkaa rönsyillä, pilko se useammaksi tekstiksi.
  • Mieti, mikä on pääviestisi, se ”punainen lanka” ja pysy siinä.
  • Bloggausteksti voi olla esimerkiksi näkökulma tai mielipide ajankohtaisessa keskustelussa, osaamisvinkki (esim. näin kirjoitat hyvän blogin) tai jotain muuta hyödyllistä informaatiota. Kannattaa pyrkiä auttamaan lukijaa jotenkin.

2. KIRJOITTAMINEN: TOIMITA, OIKOLUE JA MUISTA OTSIKOT

  • Kirjoita teksti, toimita sitä ja huolehdi oikoluvusta.
  • Pyydä mahdollisuuksien mukaan kommentteja kollegoilta ja viestijöiltä.
  • Käytä lukijoille tuttua kieltä, mutta älä elvistele sivistyssanoilla.
  • Otsikkoa kannattaa miettiä hetki. Pieni provosointi saattaa toimia, mutta huolehdi, että otsikko vastaa sisältöä.

3. KÄYTÄ AVAINSANOJA JA LINKITÄ 

4. TEKSTIN RAKENNE JA LUETTAVUUS

  • Älä kirjoita liian pitkiä kappaleita, 3-5 riviä on sopiva määrä.
  • Tekstiä on helpompi silmäillä, kun väliotsikot rytmittävät tekstiä. Muista siis väliotsikot!
  • Jos luettelet asioita, käytä bulletlistoja.
  • Kiinnitä huomiota oikeinkirjoitukseen! Muista pilkut, sanajärjestykset jne. Käytä teksti viestijöillä, jos haluat olla varma oikeinkirjoituksesta.

5. MUISTA KUVIEN KÄYTTÖOIKEUDET, JA KÄYTÄ KUVIA SOPIVASSA KOOSSA

  • Mieti teksin tuleksi sopiva, sisältöä tukeva kuvitus.
  • Varmistu kuvan käyttöoikeuksista – älä käytä kuvaa, ellet ole varma onko sinulla siihen oikeus. 
  • Huolehdi, että sinulla on kuvista sopivan kokoiset tiedostot käyttämiisi kanaviin. Käyttämällä oikeankokoisia kuvia sisältösi näyttää hyvältä kaikissa laitteissa. 

6. JAA SISÄLTÖJÄ, OLE AKTIIVINEN

  • Jaa blogilinkki myös omiin some-kanaviisi.
  • Seuraa blogin yhteyteen tulevia kommentteja ja vastaa niihin.
  • Ole aktiivinen verkossa, auta ja neuvo.
  • Tykkää, jaa ja kommentoi yrityksesi sisältöjä aina kun voit.

Jos tarvitset apua sisällöntuottamisessa, ota yhteyttä!

LISÄÄ MARKKINOINTIVINKKEJÄ: 

SUMUTORVI

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille. Tekoäly...

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

Markkinointi on helppoa, kun yhteistyö ja kommunikointi toimivat.  Tunturi Oy Ltd kuuluu hollantilaiseen pyöräilyn jättiyhtiö Accell Groupiin. Accell Group valmistaa polkupyöriä useilla eri tuotemerkeillä ja tarjoaa upeita pyöräilykokemuksia polkupyöräilijöille....

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

Yksikin parantunut syöpä on merkittävä voitto, ja siksi me haluamme olla FC Hongan naisten kanssa mukana taistelussa syöpää vastaan. Tähän matsiin tarvitsemme kentälle lisää pelaajia. Haastamme myös sinut yhteiseen rintamaamme, mukaan Roosa nauha -keräykseen. Pienikin...

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

Puhtausala-lehden uudistus toteutettiin kuten puhtausalalla toimitaan – kustannustehokkaasti, ammattitaidolla ja suurella sydämellä.  Puhtausala-lehti on Puhtausala ry:n kustantama alan johtava ammattilehti Suomessa. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se...

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

Plaza Business Parkin ja Faromedian yhteistyö alkoi vuonna 2019 visuaalisen ilmeen ja Google-markkinoinnin uudistuksilla.  Business Park Manager Mari Lempiäinen Retta Managementista kertoo, että hän tarvitsee luotettavia asiantuntijoita oman työnsä tueksi. – Business...

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

Google korvaa Universal Analytics -version uudella Google Analytics 4 (GA4) -versiolla. Google ilmoitti maaliskuussa 2022, että Google Analyticsin Universal Analytics -versio (UA) lopettaa datan keräämisen verkkosivuilta 1.7.2023. Tämä tarkoittaa, että UA ei...