Taitavasti toteutetun sisältömarkkinoinnin avulla pienikin yritys voi näkyä suuresti. Siksi moni yritys on viime vuosina saanut sisältömarkkinoinnista oivan lisän markkinoinnin työkalupakkiinsa.
Sisältömarkkinointi on yksinkertaisuudessaan sitä, että nykyisille tai potentiaalisille asiakkaille tarjotaan verkossa sisältöä, josta he hyötyvät tavalla tai toisella. Tuottamalla säännöllisesti asiakaskuntaa kiinnostavaa sisältöä yrityksesi on asiakkaan mielessä, kun ostotarve tulee. Sisältömarkkinoinnin hyödyt ovat helposti osoitettavissa. Tässä muutama tärkein asia tiivistettynä:
HYVÄ SISÄLTÖ ON PITKÄIKÄINEN
Sisältömarkkinointi ei suinkaan ole ilmaista, vaikka niin joskus luullaan. Hyvä ja laadukas sisältö maksaa aina. Joku käyttää siihen työaikaansa – tekijästä riippuu, kuinka kauan ja millaisella laadulla.
Ajatus sisältömarkkinoinnin ”halpuudesta” johtuu sisällön pitkästä käyttöiästä ja sen monista hyödyntämismahdollisuuksista. Verkossa julkaiseminen on lähestulkoon ilmaista ja yleisöä saa, jos tekee hommansa hyvin. Hyvä sisältö tekee verkossa töitä 24/7. Muista kuitenkin varata mediatilaan riittävästi budjettia, jotta sisällön jakoon saadaan riittävästi vauhtia.
KYLMÄSTÄ TULEE LÄMMIN
Sisältömarkkinoinnin – kuten markkinoinnin aina – pitää tukea tehokkaasti ostoprosessia. Sisältömarkkinoinnin avulla kylmistä asiakkaista voidaan saada lämpimämpiä: mitä enemmän annat asiasta tietoa asiakkaalle, sitä paremmin hän ymmärtää tarvitsevansa apua. Hyvät sisällöt toimivat hienosti myös myynnin tukena esim. case-tarinoina.
HYVÄ HAKUKONENÄKYVYYS VAATII SÄÄNNÖLLISTÄ SISÄLLÖNTUOTANTOA
Säännöllinen, hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on erittäin tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa. Mitä enemmän sisältöä tuotetaan valituilla hakusanoilla, sitä enemmän Google arvostaa sivustoa kyseisen aiheen asiantuntijana. Sivusto saa paremmat laatupisteet Googlelta ja yritys näin enemmän klikkejä ja näkyvyyttä verkossa.
Varmistathan aina, että tarvittavia hakusanoja käytetään yrityksesi verkkosivuilla ja systemaattisesti sisällöntuotannossa. Avainsanakartta auttaa sivuston sisällön suunnittelussa.
SISÄLTÖMARKKINOINNILLA KOHTI AJATUSJOHTAJUUTTA
Loppuun viimeinen, vaan ei vähäisin kaikista: Sisältömarkkinoinnin avulla voidaan pyrkiä kohti ajatusjohtajuutta. Sisältömarkkinointi ei siis ole vain tapa tukea myyntiä tai tuoda asiakkaita verkkosivuille. Sillä voi olla yrityksen niin halutessa paljon isompikin viestinnällinen tehtävänsä.
Ps. Sisältömarkkinointi ei suinkaan ole mikään uusi keksintö, vaikka se yleisesti yhdistetäänkin verkkoon. Esimerkiksi vanha kunnon asiakaslehti on yksi vaihtoehto sisältömarkkinoinnin välineistössä. Muistathan kuitenkin hyödyntää hyvät printtisisällöt myös verkossa.
Jos tarvitset apua sisällöntuotannossa, ota yhteyttä!