22.04.2022

PUHTAUSALA X FAROMEDIA: MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ VERKOSTONA

Markkinointiviestintää voi toteuttaa ketterästi ja tehokkaasti verkostomaisella toimintamallilla, jossa viestinnän toiminnot ostetaan palveluna.

Puhtausala ry. ja Faromedia käynnistivät yhteistyönsä loppuvuodesta 2021, ja ovat tämän jälkeen hioneet yhteisen toimintamallin liiton markkinointiviestintään.

Puhtausala ry:n toiminnanjohtaja Sari Mattila ei suuntaa katsettaan vain markkinointiin ja viestintään, vaan haluaa, että liiton kokonaistoiminta on ammatillisesti korkealla tasolla.
– Pienessä organisaatiossa ei voi olla päällekkäisiä toimintoja. Kun toiminnot on hyvin suunniteltu ja työtä tehdään luottamuksen ilmapiirissä, operatiivinen toiminta tuottaa myös tulosta. Yhteistyön toimivuus kaikkien verkosto-osapuolien kanssa on luonnollisesti kaiken edellytys ja tämä yhtälö on toteutunut yli odotusten, toteaa Mattila.

Verkostomainen yhteistyö on toiminut yli odotusten

Sari Mattila, Puhtausala

Enemmän markkinointi­viestinnän osaamista

Yhteistyö käynnistyi nopeasti ja Faromedian oli kumppanina otettava asiat haltuun vauhdilla. Faromedian tiimi työskentelee tiiviinä osana puhtausalan organisaatiota, ja toimintamallia on alusta asti voinut kutsua saumattomaksi. Haltuunoton jälkeen markkinointiviestinnän prosesseja ryhdyttiin myös kehittämään ripeästi.

Puhtausalan ja Faromedian käyttämän toimintamallin etuna on se, että Puhtausala saa käyttöönsä isomman markkinointiviestinnän osaamisen. Faromedialla Puhtausalan markkinointiviestinnän parissa työskentelee neljä henkilöä, jotka vastaavat Puhtausalan ulkoisesta markkinointiviestinnästä, graafisesta suunnittelusta sekä Puhtausala-lehden toimituksesta ja tuotannosta. Kaikkien tiimiläisten työaika vaihtelee kuukausittain riippuen siitä, millaisia tarpeita Puhtausalalla on.

”Verkostona työskentely on luottamukseen perustuva tapa tehdä yhteistyötä” 

Verkostomainen yhteistyö vaatii onnistuakseen hyvän, säännöllisen, suoran ja selkeän yhteisen kommunikointitavan. Myös yhteiset järjestelmät helpottavat päivittäistä työntekoa. 
– Puhtausalan ja Faromedian yhteistyön kaltainen toimintamalli perustuu ennen kaikkea molemmin puoleiseen luottamukseen. Me raportoimme kuukausittain Puhtausalalle tekemästämme työstä ja päivittäisviestintään liittyvistä asioista sovitaan kerran viikossa pidettävässä markkinointipalaverissa. Isommat asiat työstetään erillisissä kehitysprojekteissa, kertoo Faromedian toimitusjohtaja Sanna Tapola.

Sekä Puhtausalan sisältöihin sukeltaminen että Puhtausalan tiimissä työskentely on otettu Faromediassa ilolla vastaan.
– Siivousala on pinta-alaltaan Suomen suurin toimiala, mutta alan vaikuttavuuden ja arvostuksen osalta on vielä paljon tehtävää. Tässä on lähtökohta, jota me ryhdymme viestinnässä muuttamaan. Ja olemme tästä haasteesta valtavan innoissamme, Tapola sanoo ja jatkaa: – Ilman hyvää johtamistapaa viestintäkään ei voi onnistua, onnistuminen on aina hyvän yhteistyön tulosta. Senkin osalta meillä on asiat paremmin kuin kunnossa: oppainamme liiton tuore strategia sekä Sari toiminnanjohtajana, joka on luonut tiimiimme ilmapiirin, jossa kurkotetaan kohti yhteistä tavoitetta pelkäämättä epäonnistumisia.

Lue lisää Puhtausala ry:stä

SUMUTORVI

89 prosenttia lukijoista tyytyväisiä Puhtausala-lehteen

89 prosenttia lukijoista tyytyväisiä Puhtausala-lehteen

Lukijoiden mielestä Faromedian tuottama Puhtausala-lehti on tärkeä ammatillinen tiedonlähde ja lehteä luetaan monipuolisesti. Eniten lukijoita kiinnostaa uusi teknologia, tiede ja tutkimus. Lehden suositteluindeksi on peräti 60. Alkuvuodesta 2024 toteutetun...

Peach Fuzz on Pantonen vuoden väri 2024

Peach Fuzz on Pantonen vuoden väri 2024

Pantone on valinnut vuoden 2024 väriksi lämpimän ja kodikkaan Peach Fuzzin (13-1023). Peach Fuzz on herkullinen persikan sävy, joka Pantonen mukaan välittää viestiä ystävällisyydestä, välittämisestä, yhteisöllisyydestä ja yhteistyöstä. In seeking a hue that echoes our...

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille. Tekoäly...

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

Markkinointi on helppoa, kun yhteistyö ja kommunikointi toimivat.  Tunturi Oy Ltd kuuluu hollantilaiseen pyöräilyn jättiyhtiö Accell Groupiin. Accell Group valmistaa polkupyöriä useilla eri tuotemerkeillä ja tarjoaa upeita pyöräilykokemuksia polkupyöräilijöille....

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

Yksikin parantunut syöpä on merkittävä voitto, ja siksi me haluamme olla FC Hongan naisten kanssa mukana taistelussa syöpää vastaan. Tähän matsiin tarvitsemme kentälle lisää pelaajia. Haastamme myös sinut yhteiseen rintamaamme, mukaan Roosa nauha -keräykseen. Pienikin...

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

Puhtausala-lehden uudistus toteutettiin kuten puhtausalalla toimitaan – kustannustehokkaasti, ammattitaidolla ja suurella sydämellä.  Puhtausala-lehti on Puhtausala ry:n kustantama alan johtava ammattilehti Suomessa. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se...