18.03.2021

ONNISTUNUT KUNTOSALIN MARKKINOINTI – TEE TÄMÄ JO ENNEN AVAAMISTA

Faromedia on ollut mukana avaamassa jo lähes 40 kuntokeskusta eri puolilla Suomea. Vuosien aikana on karttunut kokemusta, josta uudet kuntokeskusyrittäjät hyötyvät jatkuvasti. 

Kaikkien kuntokeskusten avaaminen on ollut erilaista – jokaisessa projektissa on omat muuttujansa ja ihmiset tuovat aina oman suolansa keitokseen. Lanseerauksissa on kuitenkin muutama yhteinen tekijä, joilla on iso merkitys kuntokeskuksen markkinoinnin onnistumiselle sekä ennen että jälkeen kuntokeskuksen avaamisen. 

Avaamisen aikataulu on tärkeä 

Kuntokeskuksen avaaminen kannattaa ajoittaa alkusyksyyn tai tammikuuhun, jolloin ihmiset luontaisestikin ovat aktiivisia liikkumaan. 

Kun avaamisen aikataulu on päätetty, markkinoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa välittömästi. Faromedian kanssa ennakkomarkkinointiin asetetaan liiketoiminnasta johdettu myyntitavoite, jonka mukaisesti kaikki markkinointitoimet suunnitellaan ja aikataulutetaan avaamista edeltävälle ajalle. 

Myös kuntokeskusyrittäjän kannalta on hyvä, että ollaan liikkeellä hyvissä ajoin ennen avaamista. 
– Jos ennakkomarkkinointi tehdään liian tiiviissä tahdissa, yrittäjän voi olla vaikeaa pysyä aikatauluissa. Yrittäjällä on muutaman kuukauden aikana valtavan monta rautaa tulessa. Ja markkinointi on näistä vain yksi osa-alue, josta hänen on huolehdittava kuntokeskusta avatessa, toteaa Faromedian projektipäällikkö Sanna Tapola.

Aikaa tarvitaan myös yhteisille keskusteluille. Sille, että sekä yrittäjällä että Faromedialla on riittävästi aikaa keskustella asioista yhdessä. 
– Luottamus uuden yrittäjän kanssa syntyy vain riittävässä vuorovaikutuksessa ja tarvitsemme yhteistä aikaa auttaaksemme uutta yrittäjää avaamisessa parhaalla mahdollisella tavalla, Tapola toteaa. 

Budjetointi ennen ja jälkeen avaamisen 

Markkinointibudjetti asettaa luonnollisesti raamit kaikelle työlle. Isolla budjetilla voidaan mainostaa kaikissa mahdollisissa kanavissa, mutta useimmiten on niin, että on valittava tehokkaimmat keinot, jotka budjetti sallii.   

Ennakkomarkkinointivaiheessa on myös hyvä muistaa, ettei markkinointi pääty avaamispäivään. Avaamispäivästä lähtien markkinoinnin on pyörittävä suunnitelmallisesti, jotta asiakasvirta kuntosalilla on positiivinen. Tapola suosittelee kuntokeskusyrittäjiä suunnittelemaan markkinointia vuositasolla, asettamaan markkinointiin riittävän budjetin ja seuraamaan markkinoinnin ja myynnin tuloksia. 
– Markkinointi on investointi ja maksaa kyllä itsensä takaisin. Etenkin, jos sen hoitaa kunnolla. Hyvin suunniteltua ja toteutettua markkinointia on myös helppo kehittää. Jos sen sijaan tänään tehdään tätä ja huomenna tuota, on mahdotonta sanoa mikä toimii ja mikä ei, Tapola toteaa. 

Kun on kilpailua, ole ketterä! 

On täysin eri asia perustaa kuntokeskusta Mäntyharjulle kuin Helsingin keskustaan. Sijainti ja alueella oleva kilpailu vaikuttavat merkittävästi kuntokeskuksen markkinointiin. 
– Pienillä paikkakunnilla näkyvyyden saa helposti pienemmälläkin panostuksella, mutta toisaalta siellä asiakasmääräkin on rajallisempi. Isommilla paikkakunnilla on yleensä myös kiivaampi kilpailu, Tapola kertoo. 

Faromediassa otetaan huomioon sekä kuntosalin sijainti että alueella oleva kilpailu ja suunnitellaan markkinointitoimet niiden mukaisesti. Tarvittaessa markkinoinnissa voidaan tehdä nopeitakin muutoksia, jos kilpailutilanne niin vaatii. Näin toimittiin esimerkiksi Fit Niittykummun markkinoinnissa vuodenvaihteessa 2020-2021.
– Muutimme Niittykummussa ketterästi markkinoinnin sisältöjä ja optimoimme esimerkiksi Google-mainoksia niin, että saimme omat mainoksemme näkymään ennen kilpailijaa. Ja usein on niinkin, että kilpailu pitää myös yrittäjän jatkuvasti valppaampana. Tuloksen eteen on kireässä kilpailutilanteessa tehtävä jatkuvasti enemmän työtä, Tapola pohtii. 

Miten myynti hoidetaan käytännössä? 

Kuntokeskuksen verkkokauppa sijoitetaan yleensä samaan järjestelmään kulunvalvontajärjestelmän kanssa. Tästä syystä kulunvalvontajärjestelmää hankkiessa on syytä miettiä myös markkinointia. Ennen ostopäätöstä kannattaa pohtia muun muassa näitä asioita: 

  • Miten ennakkomyynti hoidetaan verkkokaupassa? 
  • Miten verkkokauppa toimii ennakkomyyntiajan jälkeen?
  • Miten nopeasti järjestelmän saa käyttöön? 
  • Kuinka helposti verkkokauppa on päivitettävissä?
  • Kuka verkkokauppaa päivittää?

Faromedian kuntokeskusasiakkailla on käytössään kolme erilaista kulunvalvontajärjestelmää, joissa verkkokauppa on kulunvalvonnan kanssa samassa järjestelmässä (DLSoftwareEnkoraWebKulkuri). Muutamalla asiakkaalla on käytössään verkkokauppana Mycashflow

Ihmiset luovat ilmapiirin ja tuovat osaamisen 

Tapolan mukaan kaikki avaamisprojektit ovat olleet erialaisia vähintäänkin siitä syystä, että ihmiset projekteissa vaihtuvat. 
– Keitto on aina erimakuinen, kun bataatin vaihtaa perunaan, Tapola nauraa ja jatkaa vakavammin: 
– Makuakin tärkeämpää on se, että kaikki ovat projektissa mukana hyvällä asenteella ja saamme yhdessä luotua projektiin hyvän ilmapiirin ja valjastettua kaikkien osaamisen käyttöön. Hyvässä projektissa kuka tahansa voi nostaa käden ja sanoa, että nyt meillä on ongelma, mitäs tehdään. Silloin korjausliikeitäkin on mahdollista tehdä yhdessä, eikä kenenkään tarvitse olla jatkuvasti turvaamassa omaa selustaansa. Tällaisissa projekteissa olemme olleet ketterämpiä kuin kilpailijat! 

Lue lisää kuntokeskuksen markkinoinnista:  

SUMUTORVI

89 prosenttia lukijoista tyytyväisiä Puhtausala-lehteen

89 prosenttia lukijoista tyytyväisiä Puhtausala-lehteen

Lukijoiden mielestä Faromedian tuottama Puhtausala-lehti on tärkeä ammatillinen tiedonlähde ja lehteä luetaan monipuolisesti. Eniten lukijoita kiinnostaa uusi teknologia, tiede ja tutkimus. Lehden suositteluindeksi on peräti 60. Alkuvuodesta 2024 toteutetun...

Peach Fuzz on Pantonen vuoden väri 2024

Peach Fuzz on Pantonen vuoden väri 2024

Pantone on valinnut vuoden 2024 väriksi lämpimän ja kodikkaan Peach Fuzzin (13-1023). Peach Fuzz on herkullinen persikan sävy, joka Pantonen mukaan välittää viestiä ystävällisyydestä, välittämisestä, yhteisöllisyydestä ja yhteistyöstä. In seeking a hue that echoes our...

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille. Tekoäly...

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

Markkinointi on helppoa, kun yhteistyö ja kommunikointi toimivat.  Tunturi Oy Ltd kuuluu hollantilaiseen pyöräilyn jättiyhtiö Accell Groupiin. Accell Group valmistaa polkupyöriä useilla eri tuotemerkeillä ja tarjoaa upeita pyöräilykokemuksia polkupyöräilijöille....

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

Yksikin parantunut syöpä on merkittävä voitto, ja siksi me haluamme olla FC Hongan naisten kanssa mukana taistelussa syöpää vastaan. Tähän matsiin tarvitsemme kentälle lisää pelaajia. Haastamme myös sinut yhteiseen rintamaamme, mukaan Roosa nauha -keräykseen. Pienikin...

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

Puhtausala-lehden uudistus toteutettiin kuten puhtausalalla toimitaan – kustannustehokkaasti, ammattitaidolla ja suurella sydämellä.  Puhtausala-lehti on Puhtausala ry:n kustantama alan johtava ammattilehti Suomessa. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se...