26.09.2022

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

Google korvaa Universal Analytics -version uudella Google Analytics 4 (GA4) -versiolla.

Google ilmoitti maaliskuussa 2022, että Google Analyticsin Universal Analytics -versio (UA) lopettaa datan keräämisen verkkosivuilta 1.7.2023. Tämä tarkoittaa, että UA ei kerää enää dataa sivuston kävijöistä, toiminnoista tai markkinoinnin toimivuudesta heinäkuun jälkeen. Historiadata on kuitenkin saatavilla raporteissa vielä tämän jälkeen kuuden kuukauden ajan.

Google korvaa Universal Analytics -version uudella Google Analytics 4 (GA4) -versiolla. Vanha Universal Analytics ei muutoksen jälkeen mittaa verkkosivun dataa millään tavalla. Yleisöt, konversiot ja tapahtumat eivät myöskään toimi muutoksen jälkeen, eikä niitä voi siirtää uuteen Google Analytics 4 -omaisuuteen.

Nyt siis kannattaa siirtyä jo tänä syksynä käyttämään uutta GA4-versiota, jotta verkkosivuston liikennettä, sen laatua tai mainoskampanjoiden toimivuutta voidaan mitata ilman katkoksia.

MIKSI GOOGLE OTTAA GA4:N KÄYTTÖÖN?

Google on kehittänyt Analytics 4 -versiota jo pitkään, ja muutos uuteen versioon on yksi isoimpia Googlen mittaustekniikan muutoksia sen historiassa.

Miksi Google sitten haluaa tehdä näin ison muutoksen? Vanhan UA-version mittaustavat ovat yksinkertaisesti vanhentuneita, ja uusi GA4 tarjoaa enemmän välineitä ostopolkujen seuraamiseen erilaisissa päätelaitteissa. Yksi tärkeistä parannuksista liittyy yksityisyyden hallintaan, sillä GDPR-asetuksen tuomat muutokset evästeisiin ovat vaikuttaneet myös kerätyn tiedon käsittelyyn. Google Analytic 4:ssä evästeet kieltäneiltä käyttäjiltä voidaan kerätä tietoa ilman yksilöiviä tunnisteita, jotka luokitellaan henkilötiedoiksi. Tämän lisäksi GA4 tuo paljon muitakin uusia mahdollisuuksia esimerkiksi tehokkaamman raportoinnin sekä ennustavan analytiikan muodossa.

Verkkosivuston konversioita ja tarkempia tapahtumia muokataan jatkossakin Google Tag Managerissa ja niitä voi seurata Google Analytics 4:ssä.

MITÄ NYT KANNATTAA TEHDÄ?

Google Analytics 4 kannattaa siis asentaa nyt verkkosivustolle ja se voi hyvin toimia tässä vaiheessa Universal Analyticsin rinnalla. Näin varmistetaan, että kävijäseurantaan ei tule aukkoa, kun UA lopettaa datan keräämisen. Samalla kannattaa varmistaa, että mahdollinen Google Ads -mainonta on yhtenäistetty GA4:n kanssa.

SUMUTORVI

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille. Tekoäly...

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

Markkinointi on helppoa, kun yhteistyö ja kommunikointi toimivat.  Tunturi Oy Ltd kuuluu hollantilaiseen pyöräilyn jättiyhtiö Accell Groupiin. Accell Group valmistaa polkupyöriä useilla eri tuotemerkeillä ja tarjoaa upeita pyöräilykokemuksia polkupyöräilijöille....

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

Yksikin parantunut syöpä on merkittävä voitto, ja siksi me haluamme olla FC Hongan naisten kanssa mukana taistelussa syöpää vastaan. Tähän matsiin tarvitsemme kentälle lisää pelaajia. Haastamme myös sinut yhteiseen rintamaamme, mukaan Roosa nauha -keräykseen. Pienikin...

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

Puhtausala-lehden uudistus toteutettiin kuten puhtausalalla toimitaan – kustannustehokkaasti, ammattitaidolla ja suurella sydämellä.  Puhtausala-lehti on Puhtausala ry:n kustantama alan johtava ammattilehti Suomessa. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se...

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

Plaza Business Parkin ja Faromedian yhteistyö alkoi vuonna 2019 visuaalisen ilmeen ja Google-markkinoinnin uudistuksilla.  Business Park Manager Mari Lempiäinen Retta Managementista kertoo, että hän tarvitsee luotettavia asiantuntijoita oman työnsä tueksi. – Business...

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

Fit Kokkola ja Fit Kalajoki ovat kuntokeskuksia länsirannikolla, ja niitä pyöritetään suurella sydämellä. Faromedia on ollut Christel Viitasen apuna markkinoinnin alkumetreistä alkaen. Christel Viitanen perusti Fit Kokkolan vuonna 2020. Ennen avajaisia sali kävi läpi...