20.05.2018

MILLAINEN ON HYVÄ BRIIFFI?

Briiffi eli toimeksianto on yksi tärkeimmistä asioista markkinointiviestinnän toteutuksissa. Yhteistä briiffauskulttuuria kannattaa kehittää, sillä ”musta tuntuu” -briiffit johtavat ”mutu”-tuotoksiin, joilla valitettavasti saa vain ”mutu”-tuloksia. Siitä kärsivät kaikki.

Briiffauksen epäonnistuminen johtuu yleensä puutteellisista tiedoista tai siitä, että ymmärrämme asioita tahtomattamme eritavalla. Huonosti onnistunut briffi venyttää myös aikatauluja, kun tarkennuksia ja lisätietoja joudutaan keräämään aloituspalaverin jälkeen.

MITÄ PAREMPI BRIIFFI, SITÄ PAREMPI LOPPUTULOS

Hyvä, perusteellinen briiffi antaa suunnittelutoimistolle valmiudet tehdä työtä tuloksellisesti ja tehokkaasti, mikä taas johtaa todennäköisemmin asiakkaalle mieluisaan lopputulokseen. Molempien tyytyväisyys työn tuloksiin on avain hyvin toimivaan ja pitkäjänteiseen yhteistyöhön, jota molemmat osapuolet varmasti myös tavoittelevat.

Millainen hyvä briiffi sitten on ja mitä sen pitää sisältää? Kokosin muistilistaksi briiffin tärkeimmät sisällöt. Se, millä tavalla briiffi annetaan, riippuu toimeksiannosta. Paras tapa on keskustella toimeksiannosta kasvotusten, pienemmissä töissä riittää usein hyvin jäsennelty sähköposti.

1. MITKÄ OVAT TAVOITTEET? 

Mieti, mitä tavoittelet ja miksi? Millaisen viestin haluat saada perille ja millaisia muutoksia haluat kohderyhmässä saada aikaan? Tavoitteet kannattaa purkaa konkreettisiksi lyhyen sekä pitkän aikavälin tavoitteiksi.

2. KOKOA PERUSTIEDOT TUOTTEESTA

Kokoa perustiedot palvelusta tai tuotteesta: mikä se on ja mitä se maksaa? Millainen on lähtökohta- ja kilpailutilanne? 

3. KOHDERYHMISTÄ TARPEEKSI TIETOA

Kasaa kaikki mahdolliset tiedot kohderyhmistä ja heidän ostokäyttäytymisestään. Älä tyydy ”mutu”-tuntumaan, vaan yritä kerätä mahdollisimman paljon aitoa faktaa asiakkaista. Hyvillä perustiedoilla tuote tai palvelu saadaan ostajien tietoisuuteen nopeammin ja tehokkaammin.

4. AIKATAULUTA SUUNNITTELU JA TOTEUTUS

Mieti, millä aikataululla suunnittelutyö pitää saada valmiiksi ja kuinka kauan toteuttamiseen menee aikaa. Varaa myös omaa aikaasi kommentointikierroksiin – kommentointiin kuluva aika on yleensä se projektin piilossa oleva ”aikasyöppö”.

Aikataulun lisäksi pitää muistaa ottaa ajoissa yhteyttä suunnittelutoimistoon. Ammattilaiset osaavat auttaa projektien aikatauluttamisessa, mutta myöhässä se ei onnistu niin hyvin kuin olisi mahdollista. Kiire näkyy yleensä työn jäljessä ja työ tulee tilaajalle kalliimmaksi.

5. ASETA BUDJETTI JA OLE AVOIN

Maksiminäkyvyyttä ei voi saada minimibudjetilla. Tykilläkään ei kannata ampua, jos kohteeseen saa tarkan osuman luodilla. Sovita siis budjetti yhteen tavoitteiden kanssa ja avaa budjettisi briiffissä suunnittelijoille.

6. TAVOITTEIDEN MITTAAMINEN

Mieti, miten asetettuja tavoitteita voidaan mitata. Jos onnistumista voidaan mitata euroissa tai kappalemäärissä, aina parempi. Seuranta ja mittaaminen on tärkeää, jotta tehtyjen markkinointi-investointien tuottoa voidaan arvioida. Lisäksi tulevia markkinointikampanjoita voidaan kehittää tehokkaammin, jos tiedetään, mikä toimii ja mikä ei.

..ja sitten vaan briiffaamaan! 

SUMUTORVI

Peach Fuzz on Pantonen vuoden väri 2024

Peach Fuzz on Pantonen vuoden väri 2024

Pantone on valinnut vuoden 2024 väriksi lämpimän ja kodikkaan Peach Fuzzin (13-1023). Peach Fuzz on herkullinen persikan sävy, joka Pantonen mukaan välittää viestiä ystävällisyydestä, välittämisestä, yhteisöllisyydestä ja yhteistyöstä. In seeking a hue that echoes our...

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille. Tekoäly...

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

Markkinointi on helppoa, kun yhteistyö ja kommunikointi toimivat.  Tunturi Oy Ltd kuuluu hollantilaiseen pyöräilyn jättiyhtiö Accell Groupiin. Accell Group valmistaa polkupyöriä useilla eri tuotemerkeillä ja tarjoaa upeita pyöräilykokemuksia polkupyöräilijöille....

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

Yksikin parantunut syöpä on merkittävä voitto, ja siksi me haluamme olla FC Hongan naisten kanssa mukana taistelussa syöpää vastaan. Tähän matsiin tarvitsemme kentälle lisää pelaajia. Haastamme myös sinut yhteiseen rintamaamme, mukaan Roosa nauha -keräykseen. Pienikin...

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

Puhtausala-lehden uudistus toteutettiin kuten puhtausalalla toimitaan – kustannustehokkaasti, ammattitaidolla ja suurella sydämellä.  Puhtausala-lehti on Puhtausala ry:n kustantama alan johtava ammattilehti Suomessa. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se...

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

Plaza Business Parkin ja Faromedian yhteistyö alkoi vuonna 2019 visuaalisen ilmeen ja Google-markkinoinnin uudistuksilla.  Business Park Manager Mari Lempiäinen Retta Managementista kertoo, että hän tarvitsee luotettavia asiantuntijoita oman työnsä tueksi. – Business...