SEO, SEM, CTR, avainsanakartta ja mitä kaikkia niitä nyt on… toisinaan voi olla vaikea pysyä perässä, kun digitoimiston väki intoutuu puhumaan rakkaasta lapsestaan. Alla lyhyt digimarkkinointi-suomi-sanakirja, jotta erotat jatkossa SEO:n ja SEM:in toisistaan.
ALGORITMI
Hakukoneiden käyttämä matemaattinen sääntö tai toimintatapa, joilla hakukoneet määrittävät hakutuloksia. Myös sosiaalisen median palvelut käyttävät omia algoritmejään.
AVAINSANA, HAKUSANA (KEYWORD)
Sana, joka kirjoitetaan Googlen hakuun esim. sisältömarkkinointi. Käytä verkkosivuillasi sanoja, joilla haluat ohjata ihmisiä lukemaan sisältöjäsi.
AVAINSANAKARTTA
Rakenteen ja sisällön kuvaava dokumentti verkkosisällöistä. Avainasanakartan avulla voidaan kehittää sivustoa ja sen sisältöä.
CPC (COST PER CLICK)
Yhden klikkauksen keskimääräinen hinta. Mainnonnasta maksetaan vain, kun joku klikkaa mainosta. Google Ads-mainonnassa yhden klikkauksen hinta on korkeampi, jos hakusanalla on voimakas kilpailu.
CTA (CALL TO ACTION)
Toimintakehoite, joita käytetään verkkosivuilla, kun halutaan kävijä toimimaan tietyllä tavalla, esim. Ota yhteyttä, Osta nyt, Tilaa verkosta!
CTR (CLICK THROUGH RATE)
Kertoo, kuinka moni mainoksen nähneistä on klikannut sitä. CTR:n avulla mitataan mainonnan toimivuutta.
GOOGLE ADS
Maksettua hakusanamainontaa Googlen hakukoneessa. Google Adsista käytettiin aiemmin nimeä Google AdWords.
GOOGLE DISPLAY
Googlen hakutulosten ulkopuolisia mainoksia, joita Google näyttää Display-verkostossaan. Mahdollistaa myös kuvamainokset, animoidut bannerit, ja videomainokset.
GOOGLE ANALYTICS
Verkkosivustojen analytiikkaohjelma, jolla voidaan seurata verkkosivujen kävijöitä ja markkinoinnin tavoitteiden toteutumista.
GOOGLE MY BUSINESS
Maksuttoman Google My Business -tilin ja erityisesti siellä olevien sisältöjen avulla voit vaikuttaa siihen, miten yrityksesi näkyy Googlen hauissa ja Mapsissa. Lue lisää Google My Business -tilistä.
GOOGLE SEARCH CONSOLE
Maksuton Google Search Consoleearch Console on Googlen tarjoama työkalu, jonka avulla voi tutkia verkkosivuston näkyvyyttä Googlen hakukoneissa. Search Consolen työkaluilla ja raporteilla voi mitata verkkosivuston saamaa liikennettä ja tehokkuutta, korjata ongelmia ja kehittää sivustoa.
GOOGLE TAG MANAGER
Google Tag Manager on edistyneen verkkoanalytiikan ja digimarkkinoinnin taginhallintajärjestelmä, jonka avulla voi päivittää sivuston seurantakoodeja ja koodinpätkiä (tagit).
INBOUND-MARKKINOINTI
Inbound-markkinoinnin tärkein väline on asiakkaan tarpeita vastaava, verkossa helposti löydettävissä oleva sisältö. Inbound-markkinoinnissa asiakkaat löytävät itse markkinoijan etsiessään tietoa eikä asiakasta keskytetä markkinointiviesteillä hänen tahtomattaan.
KONVERSIO
Tavoitteen mukainen, mitattava toimenpide, jonka verkkosivukävijä suorittaa sivuilla. Konversio voi olla esimerkiksi yhteydenotto tai verkkokauppaostos.
LONG TAIL KEYWORD
Pitkä hakusana on tarkempi kuvaus haettavasta asiasta (esim. laadukas sisältö vrt. sisältö).
METAKUVAUS (METADESCRIPTION)
Metakuvaus on sivun tiivistelmä, usein sivun ensimmäinen kappale. Tekstillä pyritään herättämään hakutuloksissa lukijan mielenkiinto. Google ei aina näytä metakuvausta, vaan päättää, mitä sivusta haussa kerrotaan.
NATIIVIMAINONTA
Mainostajan itsetuottama sisältö julkaistaan perinteisessä digimediassa. Natiivisisältö näyttää ulkoisesti journalismilta, mutta on merkitty ”maksettu mainonta” -ilmoituksella.
ORGAANINEN HAKUTULOS
Orgaaniseen hakutulokseen vaikuttaa sivuston sisältö, linkitykset, rakenne ja tekniikka. Näitä pyritään kehittämään hakukoneoptimoinnilla. Tarkoittaa ei maksettua tulosta hakukoneessa.
SEO (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION) = HAKUKONEOPTIMOINTI
Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan verkkosivuston orgaanista näkyvyyttä (ei maksettua) hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jossa kehitetään sivuston sisältöä, linkityksiä, rakennetta ja tekniikkaa.
SEA (SEARCH ENGINE ADVERTISING)
Hakusanamainonta (SEA – Search Engine Advertising) on maksullista mainontaa, jonka avulla houkutellaan eri ostovaiheessa olevia asiakkaita sivustolle
SEM (SEARCH ENGINE MARKETING) = SEO+SEA
Hakusanamarkkinointi tarkoittaa hakukonenäkyvyyden kasvattamista sekä hakukoneoptimoinnin että maksetun mainonnan avulla.
SISÄLTÖMARKKINOINTI
Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on tuottaa asiakasta kiinnostavaa ja hyödyttävää sisältöä – tekstiä, kuvia, videoita, blogeja, asiakastarinoita, asiantuntija-artikkeleita tai muita sisältöjä. Sisällöt tuotetaan tukemaan myyntiä ja auttamaan asiakasta päätöksenteossa.
SISÄLTÖSTRATEGIA
Sisältömarkkinointia ohjaava suunnitelma, josta käy ilmi sisältömarkkinoinnin kohderyhmät, tavoitteet, asiakkaan ostopolut ja erilaiset sisältöteemat.