19.01.2021

AIKA ON SISÄLLÖN­TUOTANNON SUURIN KOMPASTUS­KIVI

Kukapa ei olisi joskus tuskaillut tekstin tuottamisen vaikeutta. Ei sitä synny lennosta aina ammattilaiseltakaan. Kysyimme Faromedian copywriteriltä, mitkä ovat isoimmat kompastuskivet sisällöntuotannossa, ja mitä tekee ammattilainen silloin, kun mustekynä on kuivahtanut.

Mikä on yritysten yleisin haaste sisällöntuotannossa?

Ehdottomasti sisällöntuotantoon käytettävän työajan arviointi ja käytännön toteutus – käytetäänpä tekstityössä sitten omaa tai ulkopuolista henkilöstöä. Samasta syystä yritysten on joskus vaikea tehdä päätöstä ulkopuolisen avun käytöstä. 

Tarkenna vähän. Miksi yritykset eivät käytä tekstityössä ammattilaisia? 

Monesti ajatellaan, että kyllähän me tämä voidaan itse hoitaa oman työn ohessa, kun kaikki kuitenkin osaavat kirjoittaa. Kirjoittamiseen pätee kuitenkin samankaltainen lainalaisuus kuin vaikkapa kotisiivoukseen: Kaikki osaavat siivota, mutta ammattilaiset vaan tekevät sen nopeammin ja paremmalla laadulla. Viikkosiivouksen yhteydessä kiillotettu hana on kuin tekstiin korjattu pilkkuvirhe. Copywriter tai sisällöntuottaja tekee aina vähän enemmän, sama pätee määrän lisäksi laatuun. 

Tekstityössä voikin aina miettiä, minkä ajan itse käyttäisi tekstin kirjoittamiseen. Jos joku muu tekee sen nopeammin ja laadukkaammin, kannattaisiko oma aika käyttää siihen, mikä tuottaa paremmin?

Miten syntyy paras sisältö? 

Parhaat sisällöt syntyvät ehdottomasti innostuksesta. Usein huomaa, että innostukseen riittää hyvin pienikin asia. Aika usein se, että haastateltava on itse innostunut asiastaan. Innostuksella on aivan mahtava tapa tarttua! 

Hyvän lopputuloksen kannalta on tärkeää miettiä myös jutun punainen lanka hyvissä ajoin. Ja kun sisällöistä puhutaan, tekstin lisäksi on aina muistettava myös jutun kuvitus. Verkossa harvemmin julkaistaan mitään ilman kuvitusta, ja on erittäin tärkeää, että kuva ja teksti kertovat samaa tarinaa. 

Meidän mielestämme paras sisältö on sellainen, johon asiakkaamme tai oikeastaan aika usein asiakkaamme asiakas on tyytyväinen. Yleensä näin on, kun olemme tehneet tekstin ”innostuksen tulen palaessa”. 

Millaisia toimintatapoja teillä on sisältöprojekteissa?

Meille on tärkeää, että löytäisimme jokaisen asiakkaan kanssa sisällöntuotannossa sellaisen toimintamallin, joka palvelee asiakkaamme liiketoimintaa parhaiten. Siitä syystä toimintamme vaihtelee paljon asiakkaidemme mukaan. Meiltä saa apua kaikenlaisiin kokonaisuuksiin: joskus keikkaluontoista apua copywriteriltä, toisinaan sisältöstrategian suunnitteluja ja sen pohjalta sisällöntuotantoa. 

Kaikkien asiakkaiden kanssa käydään kuitenkin aina läpi jutun tärkein viesti eli punainen lanka. Mitä lukijan halutaan muistavan, kun juttu on päättynyt? Lisäksi selvitetään jutun pituus, tyyli, kuvitus sekä työn aikataulu. Meille on myös tärkeää pitää kiinni kaikista hyväksyttämismenettelyistä, eli juttuja ei koskaan julkaista missään ilman haastateltavien tai asiakkaidemme hyväksyntää. 

Mitä ammattilainen tekee, jos tekstiä ei synny? 

Aina joskus on päiviä, kun sormet eivät näppäimistöllä lennä – mustekynä on hivenen kuivahtanut. Silloin kokemus auttaa aloittamaan tekstin kanssa perusasioista. Ja yhtäkkiä huomaakin, että kyllä se juttu sieltä taas syntyy. Kirjoitustyössä on tärkeää myös se, että hommaan on varattu riittävästi keskeytyksetöntä työaikaa. Kiireessä ei ehdi ajattelemaan asioita kaikilta kanteilta ja kirjoitus- ja kielioppivirheiden määrä helposti kasvaa.

Millaiset sisältöprojektit ovat haasteellisimpia? 

Isoimmat kompastuskivet tekstien suhteen ovat ehdottomasti verkkosivujen uudistamisprojekteissa. 

Jos verkkosivu-uudistus venyy, se johtuu aika usein siitä, että sisällöt – tekstit ja kuvitus – eivät jostain syystä ole valmistuneet ajoissa. Me muistutamme aina asiakkaitamme verkkosivuprojektissa siitä, että tekstityölle on varattava aikaa riittävästi huolimatta siitä, kuka tekstit toimittaa. Ja tietysti samalla on huolehdittava hakukoneoptimoinnista. 

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa sisällöntuotannossa? 

Käytännössä sitä, että tekstintuottajan on osattava kirjoittaa hakukoneoptimoitua tekstiä, eli on hallittava myös hakukoneoptimoinnin perusteet. Hakukoneystävälliset tekstit eivät siis ole mikään taikatemppu, joka tehdään sitten joskus jälkikäteen – jos tehdään. Meillä verkkosivujen sisällöntuotanto aloitetaan aina avainsanakartasta, johon kasataan systemaattisesti kaikki hakukoneoptimointiin tarvittavat tiedot. Ja tekstit kirjoitetaan sen jälkeen niin, että kyseiset asiat ovat teksteissä huomioituna.

Lue lisää ketterästä sisällöntuotannosta.

SUMUTORVI

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille. Tekoäly...

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

Markkinointi on helppoa, kun yhteistyö ja kommunikointi toimivat.  Tunturi Oy Ltd kuuluu hollantilaiseen pyöräilyn jättiyhtiö Accell Groupiin. Accell Group valmistaa polkupyöriä useilla eri tuotemerkeillä ja tarjoaa upeita pyöräilykokemuksia polkupyöräilijöille....

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

Yksikin parantunut syöpä on merkittävä voitto, ja siksi me haluamme olla FC Hongan naisten kanssa mukana taistelussa syöpää vastaan. Tähän matsiin tarvitsemme kentälle lisää pelaajia. Haastamme myös sinut yhteiseen rintamaamme, mukaan Roosa nauha -keräykseen. Pienikin...

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

Puhtausala-lehden uudistus toteutettiin kuten puhtausalalla toimitaan – kustannustehokkaasti, ammattitaidolla ja suurella sydämellä.  Puhtausala-lehti on Puhtausala ry:n kustantama alan johtava ammattilehti Suomessa. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se...

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

Plaza Business Parkin ja Faromedian yhteistyö alkoi vuonna 2019 visuaalisen ilmeen ja Google-markkinoinnin uudistuksilla.  Business Park Manager Mari Lempiäinen Retta Managementista kertoo, että hän tarvitsee luotettavia asiantuntijoita oman työnsä tueksi. – Business...

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

Google korvaa Universal Analytics -version uudella Google Analytics 4 (GA4) -versiolla. Google ilmoitti maaliskuussa 2022, että Google Analyticsin Universal Analytics -versio (UA) lopettaa datan keräämisen verkkosivuilta 1.7.2023. Tämä tarkoittaa, että UA ei...