09.12.2020

MITÄ ON HAKUKONE­MARKKINOINTI (SEM)?

Hakukonemarkkinoinnin avulla markkinoija voi eri tavoin kasvattaa kävijäliikennettä, brändin tunnettuutta tai myyntiä verkossa. Usein hakukonemarkkinoinnista puhuttaessa voit kuulla vilahtavan termit SEM, SEA ja SEO. Näiden termien merkitykset menevät kuitenkin jopa ammattilaisilla usein iloisesti sekaisin.

SEM (Search Engine Marketing) – jota usein käytetään synonyyminä hakukonemarkkinoinnille – käsittää sekä hakukoneoptimoinnin (SEO) että hakukonemainonnan (SEA). Lue, mitä nuo hakukonemarkkinoinnin ”alalajit” tarkoittavat ja miksi niihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimoinnilla (SEO – Search Engine Optimization) tarkoitetaan verkkosivuston näkyvyyden kasvattamista hakukoneiden maksuttomissa eli orgaanisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi ei suinkaan ole mikään yksittäinen temppu, jolla verkkonäkyvyys voidaan varmistaa, vaan nippu keinoja, joista verkkosivustolla on pidettävä systemaattisesti huolta.

Hakukoneoptimoinnissa huomioitavat asiat:

  1. Verkkosivuston rakenne
  2. Verkkosivuston tekniikka – nopeus ja responsiivisuus
  3. Verkkosivuston sisältö – hakusanat, metatiedot, title ja otsikot 
  4. Jatkuva sisällöntuotanto 

Hakusanamainonta (SEA)

Hakusanamainonta (SEA – Search Engine Advertising) on maksullista mainontaa, jonka avulla houkutellaan eri ostovaiheessa olevia asiakkaita sivustolle. Google tarjoaa mainostajien käyttöön useita mainosmuotoja, joista yleisimmät ovat Google Ads (aiemmin Google Adwords), Google Ads Display ja Google Retargeting.

Google Ads -tekstimainoksia näytetään potentiaalisille asiakkaille, jotka hakevat tuotetta tai sisältöä tietyillä hakusanoilla, ja mainostaja maksaa vain klikkauksesta. Google Display -mainokset sen sijaan ovat banneri- ja kuvamainoksia, joiden avulla voi herättää asiakkaiden huomiota muun muassa YouTubessa, Gmailissa ja muissa Googlen verkostoissa. Retarget on nimensä mukaisesti uudelleen markkinointia jo tietyillä verkkosivustoilla käyneille. Retarget-mainonta vaatii toimiakseen riittävän määrän verkkosivustokäyntejä.

Hakusanamainontaa kutsutaan tulospohjaiseksi, mikä tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa vain klikatuista mainoksista määrittämänsä budjetin sallimissa rajoissa.

Optimointisana esiintyy myös hakusanamainonnan yhteydessä, sillä onnistunut hakukonemainonta vaatii mainonnan säännöllistä optimointia eli kehitystyötä. Hakusanamainonnan optimointi tarkoittaa mainoskampanjoiden päivittämistä jatkuvasti tehokkaammiksi.Käytännössä se tarkoittaa, että Google-mainonnan asiantuntija tekee muutoksia käynnissä oleviin Google-kampanjoihin: pitää hakusanat relevantteina, mainokset tehokkaina, klikkihinnan (CPC eli cost per click) mahdollisimman alhaalla ja seuraa mainonnan tavoitteiden toteutumista konversioiden avulla. Lue lisää hakusanamainonnasta: Google Ads -opas.

SUMUTORVI

UUDISTA VERKKOSIVUT HELPOSTI, CASE EUROLAITE

UUDISTA VERKKOSIVUT HELPOSTI, CASE EUROLAITE

Sähkötekniikka-alalla toimiva Eurolaite sai helposti päivitettävät ja selkeät verkkosivut, joiden sisältö rakennettiin kattavan tuoteluettelon varaan. Eurolaitteessa oli tovi mietitty verkkosivujen perusteellista remonttia, sillä vanhat sivut olivat yksinkertaisesti...

ONNISTUNUT KUNTOSALIN MARKKINOINTI – TEE TÄMÄ JO ENNEN AVAAMISTA

ONNISTUNUT KUNTOSALIN MARKKINOINTI – TEE TÄMÄ JO ENNEN AVAAMISTA

Faromedia on ollut mukana avaamassa jo lähes 40 kuntokeskusta eri puolilla Suomea. Vuosien aikana on karttunut kokemusta, josta uudet kuntokeskusyrittäjät hyötyvät jatkuvasti.  Kaikkien kuntokeskusten avaaminen on ollut erilaista – jokaisessa projektissa on omat...

FIT NIITTYKUMPU AVATTIIN KORONA­RAJOITUSTEN KESKELLÄ

FIT NIITTYKUMPU AVATTIIN KORONA­RAJOITUSTEN KESKELLÄ

Faromedia on ollut kymmenen vuoden aikana mukana käynnistämässä lähes 40 kuntokeskuksen toimintaa eri puolilla Suomea. Tuorein Ole.Fit-kuntokeskus avattiin tammikuussa 2021 Espoon Niittykumpuun. Startti ei ollut historian helpoin – alueella on tiukka kilpailu ja...

AIKA ON SISÄLLÖN­TUOTANNON SUURIN KOMPASTUS­KIVI

AIKA ON SISÄLLÖN­TUOTANNON SUURIN KOMPASTUS­KIVI

Kukapa ei olisi joskus tuskaillut tekstin tuottamisen vaikeutta. Ei sitä synny lennosta aina ammattilaiseltakaan. Kysyimme Faromedian copywriteriltä, mitkä ovat isoimmat kompastuskivet sisällöntuotannossa, ja mitä tekee ammattilainen silloin, kun mustekynä on...

SISÄLTÖÄ KETTERÄSTI YRITYKSESI ERILAISIIN TARPEISIIN

SISÄLTÖÄ KETTERÄSTI YRITYKSESI ERILAISIIN TARPEISIIN

Ideoimme ja tuotamme monipuoliset sisällöt yrityksesi markkinointiin – verkkoon, printtiin ja sosiaaliseen mediaan. Ammattitaitoiset valokuvaajat kulkevat tarvittaessa matkassamme, joten valokuvaus ja erilaiset kuvitukset onnistuvat meiltä myös. Olemme valmiina...

TUOTA SÄÄNNÖL­LISESTI HAKUKONE­YSTÄVÄLLISTÄ SISÄLTÖÄ

TUOTA SÄÄNNÖL­LISESTI HAKUKONE­YSTÄVÄLLISTÄ SISÄLTÖÄ

Säännöllisesti tuotetun tekstisisällön rooli hakukonenäkyvyydessä on kasvanut jatkuvasti. Tuota siis säännöllisesti teknisesti laadukasta sisältöä, niin saat sivusi näkymään paremmin Googlen orgaanisissa hauissa. Lue majakanvartijoiden vinkit, kuinka pidät sisällön...