09.12.2020

MITÄ ON HAKUKONE­MARKKINOINTI (SEM)?

Hakukonemarkkinoinnin avulla markkinoija voi eri tavoin kasvattaa kävijäliikennettä, brändin tunnettuutta tai myyntiä verkossa. Usein hakukonemarkkinoinnista puhuttaessa voit kuulla vilahtavan termit SEM, SEA ja SEO. Näiden termien merkitykset menevät kuitenkin jopa ammattilaisilla usein iloisesti sekaisin.

SEM (Search Engine Marketing) – jota usein käytetään synonyyminä hakukonemarkkinoinnille – käsittää sekä hakukoneoptimoinnin (SEO) että hakukonemainonnan (SEA). Lue, mitä nuo hakukonemarkkinoinnin ”alalajit” tarkoittavat ja miksi niihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimoinnilla (SEO – Search Engine Optimization) tarkoitetaan verkkosivuston näkyvyyden kasvattamista hakukoneiden maksuttomissa eli orgaanisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi ei suinkaan ole mikään yksittäinen temppu, jolla verkkonäkyvyys voidaan varmistaa, vaan nippu keinoja, joista verkkosivustolla on pidettävä systemaattisesti huolta.

Hakukoneoptimoinnissa huomioitavat asiat:

  1. Verkkosivuston rakenne
  2. Verkkosivuston tekniikka – nopeus ja responsiivisuus
  3. Verkkosivuston sisältö – hakusanat, metatiedot, title ja otsikot 
  4. Jatkuva sisällöntuotanto 

Hakusanamainonta (SEA)

Hakusanamainonta (SEA – Search Engine Advertising) on maksullista mainontaa, jonka avulla houkutellaan eri ostovaiheessa olevia asiakkaita sivustolle. Google tarjoaa mainostajien käyttöön useita mainosmuotoja, joista yleisimmät ovat Google Ads (aiemmin Google Adwords), Google Ads Display ja Google Retargeting.

Google Ads -tekstimainoksia näytetään potentiaalisille asiakkaille, jotka hakevat tuotetta tai sisältöä tietyillä hakusanoilla, ja mainostaja maksaa vain klikkauksesta. Google Display -mainokset sen sijaan ovat banneri- ja kuvamainoksia, joiden avulla voi herättää asiakkaiden huomiota muun muassa YouTubessa, Gmailissa ja muissa Googlen verkostoissa. Retarget on nimensä mukaisesti uudelleen markkinointia jo tietyillä verkkosivustoilla käyneille. Retarget-mainonta vaatii toimiakseen riittävän määrän verkkosivustokäyntejä.

Hakusanamainontaa kutsutaan tulospohjaiseksi, mikä tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa vain klikatuista mainoksista määrittämänsä budjetin sallimissa rajoissa.

Optimointisana esiintyy myös hakusanamainonnan yhteydessä, sillä onnistunut hakukonemainonta vaatii mainonnan säännöllistä optimointia eli kehitystyötä. Hakusanamainonnan optimointi tarkoittaa mainoskampanjoiden päivittämistä jatkuvasti tehokkaammiksi.Käytännössä se tarkoittaa, että Google-mainonnan asiantuntija tekee muutoksia käynnissä oleviin Google-kampanjoihin: pitää hakusanat relevantteina, mainokset tehokkaina, klikkihinnan (CPC eli cost per click) mahdollisimman alhaalla ja seuraa mainonnan tavoitteiden toteutumista konversioiden avulla. Lue lisää hakusanamainonnasta: Google Ads -opas.

SUMUTORVI

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

NYT KANNATTAA SIIRTYÄ KÄYTTÄMÄÄN GOOGLE ANALYTICS 4:ÄÄ

Google korvaa Universal Analytics -version uudella Google Analytics 4 (GA4) -versiolla. Google ilmoitti maaliskuussa 2022, että Google Analyticsin Universal Analytics -versio (UA) lopettaa datan keräämisen verkkosivuilta 1.7.2023. Tämä tarkoittaa, että UA ei...

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

KETTERÄ MARKKINOINTIKAVERI ARJESSA MUKANA

Fit Kokkola ja Fit Kalajoki ovat kuntokeskuksia länsirannikolla, ja niitä pyöritetään suurella sydämellä. Faromedia on ollut Christel Viitasen apuna markkinoinnin alkumetreistä alkaen. Christel Viitanen perusti Fit Kokkolan vuonna 2020. Ennen avajaisia sali kävi läpi...

PUHTAUSALA X FAROMEDIA: MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ VERKOSTONA

PUHTAUSALA X FAROMEDIA: MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ VERKOSTONA

Markkinointiviestintää voi toteuttaa ketterästi ja tehokkaasti verkostomaisella toimintamallilla, jossa viestinnän toiminnot ostetaan palveluna. Puhtausala ry. ja Faromedia käynnistivät yhteistyönsä loppuvuodesta 2021, ja ovat tämän jälkeen hioneet yhteisen...

MIKSI GOOGLE MY BUSINESS -SIVU ON YRITYKSELLESI TÄRKEÄ?

MIKSI GOOGLE MY BUSINESS -SIVU ON YRITYKSELLESI TÄRKEÄ?

Olethan jo ottanut Google My Business -sivuston tarjoamat ilmaiset keinot käyttöön? Google My Business -palvelun avulla parannat yrityksesi asiakaskokemustasi verkossa. Google on maailman käytetyin hakukone ja hallitsee noin 90 % koko maailman...

TYYTYVÄISTEN ASIAKKAIDEN MARKKINOINTI­TOIMISTO

TYYTYVÄISTEN ASIAKKAIDEN MARKKINOINTI­TOIMISTO

Faromedia on ammattitaitoinen, ystävällinen ja luotettava markkinointitoimisto, jolla on tyytyväiset asiakkaat ja laadukas palvelu. Kysyimme asiakkailtamme, miten olemme onnistuneet. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksien mukaan Faromedia palvelee asiakkaitaan...

AALTO ACCOUNTING SAI UUDEN GRAAFISEN ILMEEN JA VERKKO­SIVUT

AALTO ACCOUNTING SAI UUDEN GRAAFISEN ILMEEN JA VERKKO­SIVUT

Aalto Accounting sai uuden logon, ilmeen ja verkkosivujen lisäksi aimo annoksen uutta oppia projektin aikana. Kun opiskelijajärjestö KY Accounting vaihtoi keväällä nimensä Aalto Accountingiksi, oli logon, ilmeen ja verkkosivujen uudistaminen sille luontainen...