09.12.2020

MITÄ ON HAKUKONE­MARKKINOINTI (SEM)?

Hakukonemarkkinoinnin avulla markkinoija voi eri tavoin kasvattaa kävijäliikennettä, brändin tunnettuutta tai myyntiä verkossa. Usein hakukonemarkkinoinnista puhuttaessa voit kuulla vilahtavan termit SEM, SEA ja SEO. Näiden termien merkitykset menevät kuitenkin jopa ammattilaisilla usein iloisesti sekaisin.

SEM (Search Engine Marketing) – jota usein käytetään synonyyminä hakukonemarkkinoinnille – käsittää sekä hakukoneoptimoinnin (SEO) että hakukonemainonnan (SEA). Lue, mitä nuo hakukonemarkkinoinnin ”alalajit” tarkoittavat ja miksi niihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimoinnilla (SEO – Search Engine Optimization) tarkoitetaan verkkosivuston näkyvyyden kasvattamista hakukoneiden maksuttomissa eli orgaanisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi ei suinkaan ole mikään yksittäinen temppu, jolla verkkonäkyvyys voidaan varmistaa, vaan nippu keinoja, joista verkkosivustolla on pidettävä systemaattisesti huolta.

Hakukoneoptimoinnissa huomioitavat asiat:

  1. Verkkosivuston rakenne
  2. Verkkosivuston tekniikka – nopeus ja responsiivisuus
  3. Verkkosivuston sisältö – hakusanat, metatiedot, title ja otsikot 
  4. Jatkuva sisällöntuotanto 

Hakusanamainonta (SEA)

Hakusanamainonta (SEA – Search Engine Advertising) on maksullista mainontaa, jonka avulla houkutellaan eri ostovaiheessa olevia asiakkaita sivustolle. Google tarjoaa mainostajien käyttöön useita mainosmuotoja, joista yleisimmät ovat Google Ads (aiemmin Google Adwords), Google Ads Display ja Google Retargeting.

Google Ads -tekstimainoksia näytetään potentiaalisille asiakkaille, jotka hakevat tuotetta tai sisältöä tietyillä hakusanoilla, ja mainostaja maksaa vain klikkauksesta. Google Display -mainokset sen sijaan ovat banneri- ja kuvamainoksia, joiden avulla voi herättää asiakkaiden huomiota muun muassa YouTubessa, Gmailissa ja muissa Googlen verkostoissa. Retarget on nimensä mukaisesti uudelleen markkinointia jo tietyillä verkkosivustoilla käyneille. Retarget-mainonta vaatii toimiakseen riittävän määrän verkkosivustokäyntejä.

Hakusanamainontaa kutsutaan tulospohjaiseksi, mikä tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa vain klikatuista mainoksista määrittämänsä budjetin sallimissa rajoissa.

Optimointisana esiintyy myös hakusanamainonnan yhteydessä, sillä onnistunut hakukonemainonta vaatii mainonnan säännöllistä optimointia eli kehitystyötä. Hakusanamainonnan optimointi tarkoittaa mainoskampanjoiden päivittämistä jatkuvasti tehokkaammiksi.Käytännössä se tarkoittaa, että Google-mainonnan asiantuntija tekee muutoksia käynnissä oleviin Google-kampanjoihin: pitää hakusanat relevantteina, mainokset tehokkaina, klikkihinnan (CPC eli cost per click) mahdollisimman alhaalla ja seuraa mainonnan tavoitteiden toteutumista konversioiden avulla. Lue lisää hakusanamainonnasta: Google Ads -opas.

SUMUTORVI

Peach Fuzz on Pantonen vuoden väri 2024

Peach Fuzz on Pantonen vuoden väri 2024

Pantone on valinnut vuoden 2024 väriksi lämpimän ja kodikkaan Peach Fuzzin (13-1023). Peach Fuzz on herkullinen persikan sävy, joka Pantonen mukaan välittää viestiä ystävällisyydestä, välittämisestä, yhteisöllisyydestä ja yhteistyöstä. In seeking a hue that echoes our...

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoäly ja ChatGPT ovat arjen työkaluja markkinoin­nissa 

Tekoälyä on hyödynnetty markkinoinnissa jo vuosia, kuten esimerkiksi Google-markkinoinnissa. Täysin puskista tekoäly ei siis ole markkinointiin ilmestynyt. ChatGPT ja muut sovellukset sen sijaan ovat tuoneet nopeasti uusia mahdollisuuksia alan ammattilaisille. Tekoäly...

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

CASE TUNTURI: KETTERÄÄ DIGIMARKKI­NOINTIA

Markkinointi on helppoa, kun yhteistyö ja kommunikointi toimivat.  Tunturi Oy Ltd kuuluu hollantilaiseen pyöräilyn jättiyhtiö Accell Groupiin. Accell Group valmistaa polkupyöriä useilla eri tuotemerkeillä ja tarjoaa upeita pyöräilykokemuksia polkupyöräilijöille....

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

OLEMME MUKANA ROOSA NAUHA -RINTAMASSA

Yksikin parantunut syöpä on merkittävä voitto, ja siksi me haluamme olla FC Hongan naisten kanssa mukana taistelussa syöpää vastaan. Tähän matsiin tarvitsemme kentälle lisää pelaajia. Haastamme myös sinut yhteiseen rintamaamme, mukaan Roosa nauha -keräykseen. Pienikin...

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

PUHTAUSALA-LEHTI SAI UUDEN VISUAALISEN KONSEPTIN

Puhtausala-lehden uudistus toteutettiin kuten puhtausalalla toimitaan – kustannustehokkaasti, ammattitaidolla ja suurella sydämellä.  Puhtausala-lehti on Puhtausala ry:n kustantama alan johtava ammattilehti Suomessa. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa, ja se...

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

LUOTTAMUS ON KAIKEN A JA O

Plaza Business Parkin ja Faromedian yhteistyö alkoi vuonna 2019 visuaalisen ilmeen ja Google-markkinoinnin uudistuksilla.  Business Park Manager Mari Lempiäinen Retta Managementista kertoo, että hän tarvitsee luotettavia asiantuntijoita oman työnsä tueksi. – Business...